|
|
|
... közrejátszott: Mária az Árpádoknak mennyei édesanyja és oltalmazó királynéja.
- Már Árpád fehéregyházi sírja fölé is a Nagyboldogasszony tiszteletére emeltek templomot, de az Ő patrociniuma alatt állott
- a székesfehérvári bazilika, királyaink koronázó és temetkező helye, továbbá:
- az esztergomi bazilika,
- a kalocsai érseki,
- váci,
- g... |
2019-08-17 02:30:25 |
|
|
|
|
|
|
... magyar emlékanyagot meglepően soványnak érezzük. Mi magunk egyelőre kétségtelen középkori templomtitulusról sem tudunk. Így azt kell hinnünk, hogy hazai földön a Kisasszony kultusza, patrociniuma a reformáció és hódoltság miatt kissé megkésve, csak a barokk időkben, de akkor már búcsújáróhelyeinktől is támogatva, annál káprázatosabb gazdagságban bontakozott ki. Patrociniumaink is ... |
|
2018-09-07 17:24:57 |
|
|
|
|
|
|
... legszámosabb
népességet az avarok, az avarsághoz csatlakozott, ide a VII. század folyamán érkezett
onogur- székelyek alkották. Számos településük, de templomuk és azok védőszentjei,
/patrociniumai/ megérik a honfoglalást, illetőleg azonosak maradnak a magyar középkorban.
Ez az ottani lakosság folyamatosságát jelenti. /V.ö a kettős honfoglalás elmélete, az un.... |
2017-08-11 21:45:29 |
|
|
|
|
|
|
... volt a győri (1346), csanádi (1456), veszprémi (1462) székesegyháznak, a kassai Erzsébet-templomnak (1487). Vadosfa egyik oltárának (1754) szintén Balázs a patrónusa.
Az ő patrociniuma alatt állott Zsidó premontrei prépostsága (1284) Aszód közelében, továbbá Abda középkori temploma, a Szent István keresztesei esztergomi templomának egyik kápolnája (XII. század), és Tata... |
|
2017-02-03 23:53:12 |
|
|
|
|
|
|
... megünnepelni. Sokatmondó kivétel azonban a Sárospatak határában emelkedő Szentvincehegy, a helybeli nép ajkán Szemince, amelyen a középkorban (1238) szőlők között dominikánus klastrom állott. A patrocinium nyilván a rajnavidéki latini idetelepítésével is összefügg.
Még a századforduló táján is a pécsi szőlősgazdák Vince napján egyik pincéből a másikba járva szoktak együttesen... |
|
2016-01-22 09:06:50 |
|
|
|
|
|
|
... hívni.
Középkori misekönyveink számontartják, de tiszteletének csak néhány egykorú nyomával találkozunk: a pozsonyi Szent Lőrinc-templom Erhard-oltárával (1441). Nyilván szintén középkori a patrociniuma Újrétfalu (Wiesfleck) templomának a mai Burgenlandban.
A barokk időkben, főleg a XVIII. században meginduló német bevándorlás során Erhard céhpatrónusként bukkan föl. Így... |
2016-01-08 08:36:07 |
|
|
|
|
|
|
... oltalmába. Nem tudjuk, hogy a hiteleshellyé vált Tihanyban voltak-e olyan esküceremóniák, mint Orleans városában.
Ányost középkori misekönyveink a Pray-kódextól kezdve számontartják, a patrocinium azonban nem vált hazánkban általánossá. Őt tisztelte azonban Marcali (1404), de titulusa később elenyészett. Keresztnévként a középkorban kedvet lehetett, amint ezt a belőle képzett... |
2015-11-17 08:47:12 |
|
|
|
|
|
|
... (1238) a Duna szigetén (in insula Danubii), amely a mai Dunapentele közelében állhatott. Eml... |
2015-07-28 08:42:07 |
|
|
|
|
|
|
... hierarchikus szellemének, summá... |
2015-06-01 08:51:26 |
|
|
|
|
|
|
... ábrázolását.
Bálint Sándor:Ünnepi kalendárium (részlet)
Ágota tisztelete hazánkban a középkor óta virágzik. Neve már a Pray-kódex naptárában előfordul. Nyilvánvalóan középkori patrocinium emlékezetét őrzik Szentágota (Agnethlen, Nagyküküllő, Hajdú) és Sárszentágota, továbbá a középkori Szentaga (Baranya) helységneveink. Ő lehetett Kunágota középkori névadója is. Belényes... |
2015-02-05 09:42:34 |
|
|
|
|