|
|
|
... azonos lényegű".
A homoousios fogalom fordítás. Az eredeti latin kifejezés azt jelentette, hogy az Atya és a Fiú egy substantiát alkotnak. Ez megtalálható a szintén nyugati Tertullianusnál is!
A zsinat Krisztusra vonatkozó álláspontját a Niceai Hitvallás idevonatkozó szakasza így fogalmazta meg: ,,Hiszünk (...) egy Úr Jézus Krisztusban, az Istennek a Fiában, ak... |
2016-07-12 14:05:56 |
|
|
|
|
|
|
II.10.5. Egyházfegyelem és bűnbocsánat; Kallist és Hippolytus; Cyprianus (200-258) és Novatianus
A már Tertullianusnál is felvetődő kérdés, hogy mi lesz azokkal a keresztyénekkel, akik megtérésük után komoly bűnbe estek, a későbbiek során Rómában és máshol is nagy vitákhoz vezetett. Az egyház népegyházzá vált; olyan tömegek csatlakoztak hozzá, amelyek nem éltek kom... |
|
2016-07-10 20:00:36 |
|
|
|
|
|
|
... egységből háromság lett: egy isteni ,,lényeg" (substantia) van, de három ,,személy" (hypostasis) van az egy Istenben. A három egy, de nem ugyanaz. Egyébként: Tertullianusnál is találkozunk a subordinatio gondolatával, amikor a Szentháromságot meg akarja magyarázni. Ez a kérdés csak a IV. században nyer majd pontosabb és helyesebb megfogalmazást.
Tertull... |
2016-07-10 19:58:40 |
|
|
|
|
|
|
... Istennek" és ,,az emberi nem ellenségei" (1 Thessz. 2,15). Teológiai legitimációt azután az egyházatyáknál kapott, nevezetesen Karthagói Ciprianusnál, Lactantiusnál és Tertullianusnál. Noha nem ismeri el a kollektív bűnt, az egyház attól fogva állandóan azt vetette a zsidók szemére, hogy nem ismerték fel a Krisztus istenségét. ,,Hitetleneknek", sőt R... |
|
2010-04-26 07:03:59 |
|
|
|
|
|
|
... vértanúságáról szóló levél (2. század közepe) a ,,katolikus" kifejezést ,,egyetemes" értelemben használja (8,1), majd Alexandriai Szent Kelemennél (Strom 7,17) és Tertullianusnál (De Praescriptione 26,9; 30,2) az ignáci értelemhez áll közel: az igaz Egyházat jelenti az eretnek csoportokkal szemben. A 3. századtól kezdve a két jelentés egybefonódott, és a R... |
|
2009-07-15 13:26:06 |
|
|
|
|