Egy utazás mindig izgalmas kaland, sokan már hónapokkal vagy akár egy évvel előre megszervezünk mindent, lefoglaljuk a szállást, megvesszük a repjegyeket, készíttetünk útlevelet, utána pedig nincs más dolgunk, mint izgatottan várni az indulás napját.
Ez egyaránt igaz az egyéni utazókra és azokra is, akik például a Premio Travel utazási iroda egyik szervezett túráját választják. Ám ne feledjük a régi bölcsességet: az ördög sosem alszik…
Amikor beüt a mennykő…
Senki sem láthatja előre, mit tartogat számára a jövő, így sajnos arra is megvan az esély, hogy a rég várt nyaralás az utolsó pillanatban valamilyen váratlan ok miatt meghiúsul.
Ez egyrészt lelkileg is hatalmas teher, másrészt ott az anyagi veszteség kérdése is. Hisz valószínűleg a szállást jó előre kifizettük, a repjegyet szintén megvásároltuk, vagy ha irodával megyünk, akkor nekik fizettük ki a szállást, étkezést, közlekedést, programokat tartalmazó csomag árát. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ilyen esetben mi lesz a pénzünkkel?
Nos, ha előrelátóak voltunk, akkor kötöttük korábban útlemondási biztosítást, így ha a nyaralás meg is hiúsul, legalább pénzügyileg nincs minden veszve.
Mi az az útlemondási biztosítás?
Találkozhattunk vele ezen a néven, de sok helyen sztornóbiztosítás néven hivatkoznak rá. Ez egy olyan speciális biztosításfajta, ami akkor lép életbe, ha nem tudunk elmenni egy korábban lefoglalt utazásra.
Persze ehhez alapos indok kell, és minden biztosítás szerződésében részletesen fel van sorolva, hogy pontosan milyen kockázati eseményekre térítenek, és mikre nem.
A folyamat dióhéjban úgy zajlik, hogyha nem tudunk elutazni, akkor ezt jelezzük a biztosító felé, akik bekérik a szükséges dokumentumokat, és ha a termál hatálya kiterjed az utazás meghiúsulásának okára, akkor a biztosító kártalanít, tehát visszakapjuk tőlük a befizetett összeget.
Persze nyilvánvalóan senki sem úgy áll hozzá egy utazáshoz, hogy végül úgysem tud elmenni, de jobb felkészülni minden eshetőségre. Inkább kössük meg a sztornóbiztosítást, hogy végül ne legyen szükség rá, minthogy elbagatellizáljuk a kérdést, és végül otthon is maradunk és még a pénzünk is elúszik.
Milyen esetekben térít, illetve nem térít a biztosítás?
Természetesen a kártalanításnak vannak feltételei, hisz a biztosítás csak a szerződésben meghatározott kockázati eseményekre fizet.
Ilyen például, ha az utas vagy egy közeli hozzátartozója meghal, balesetet szenved vagy súlyosan megbetegszik. Vagy ha az utas lakhelyét nagymértékű kár (tűzeset, betörés, földrengés stb.) éri, illetve fizethet még a biztosító akkor is, ha az út lefoglalása után, de még az indulás előtt a biztosított elveszítette a munkáját a munkáltató általi felmondás végett.
Viszont nem térítik vissza a befizetett összeget, ha például az utas nem kap szabadságot, az életet nem veszélyeztető kezelés vagy műtét miatt nem tud elutazni, vagy ha próbaidő alatt bocsátották el.
Nagyon fontos, hogy a fentiek csak tájékoztató jellegűek, a kárigény benyújtásakor mindig az adott biztosítás szerződési feltételei az irányadóak!